úterý 27. května 2014

Hračka, hra a její důležitost ve vývoji dítěte

Hračka jako taková doprovází lidstvo od nepaměti. Dnes si nedokážeme představit, že by v nějaké rodině chyběla. Tak jako se mění módní trendy v odívání, architektuře, hudbě…má i ona svá specifika ukazující na dobu jejího vzniku. Bohužel historie není jediným ukazatelem, ale i ekonomická situace rodiny se odráží na rozmanitosti, charakteru a hlavně množství hraček v domácnosti.  V žádném případě by nemělo být o hračku ochuzeno žádné dítě, protože právě ona je prvním předmětem, ať už z prostředí kolem nás nebo primárně vytvořeným ke hře, se kterým dítě manipuluje.
Je nezbytnou nutností pro všestranný rozvoj dítěte, díky ní dokáže dítě vytvářet vztah mezi vrstevníky a dospělým. Můžeme ji nazvat jakýmsi prostředníkem k vytváření, stmelování a upevňování vztahu všech lidí navzájem. U mladších dětí je hračka podmínkou hry, určuje její charakter, u starších dětí plní pouze funkci doplňující. Čím je dítě starší, je i hra s hračkou organizovanější a cílenější.
Díky hře dosáhne dítě citového uspokojení. Hry je schopno za jakýchkoliv situací a na jakýchkoliv místech. Rovněž je ukazatelem vývojové úrovně dítěte a neopomenutelně nabízí určité odreagování a uvolnění. Dítě se dokáže do hry ponořit tak hluboko, že nevnímá okolí. Nereaguje na jiné podněty a svůj nesouhlas s opuštěním hry dokáže dát hlasitě najevo. Radost, kterou mu přináší, můžeme spatřit na jeho mimice a gestech, která je často doprovázená samomluvou.
Hračku nelze spojovat pouze s dítětem, ale je součásti všech vývojových etap člověka:
Novorozenec – nejlepším společníkem je matka, její pach, hlas je pro dítě nejdůležitější.
Kojenec – upřednostňují hračky vydávající zvuk, různých barev a tvarů.
Batole -  hlavně zaměřené na rozvoj jemné motoriky: různé tahání, otevírání, uchopování. Oblibě se těší také tahací hračky na kolečkách.
Předškolní věk – v tomto období je hra tím nejdůležitějším, na hračku se často upíná. Upřednostňuje námětové, konstruktivní a pohybové hry.
Mladší školní věk – hra přestává být tím nejdůležitějším, stává se promyšlenou a plánovanou činností. Tematická hra (na učitelku, doktorku…) může přetrvávat dlouhodobě (měsíce).
Starší školní věk – převládají kolektivní hry (společenské, konstruktivní – technické, vědecké, technické, stolní a sportovní hry
Dospělost - je způsobem, možností načerpání nové energie a fyzických sil, nejčastěji sportovní s projevem soutěživosti a společenské. Hru samotnou může zastoupit sběratelství, koníčky, kutilství.
Na co bychom neměli v žádném případě zapomenout?
Hračka musí být bezpečná, vyhněme se hračkám od pochybných prodejců bez atestace. U malých dětí navíc upřednostňujeme ty s omyvatelným povrchem nebo pratelné.

Žádné komentáře:

Okomentovat